Noticias
MÚSICA I CARRER
València, tretze anys després: entra en vigor la nova normativa
d'Activitats en la Via Pública, que castiga amb una multa de
cinc-cents euros qualsevol manifestació artística (músics, mims,
malabaristes, etc.) espontània que tinga com a escenari els carrers
del municipi, i més particularment, el districte de Ciutat Vella. És
aquesta la capital cosmopolita i avantguardista amb què s'omplin la
boca els polítics locals? És València una ciutat oberta a la
modernitat? Pense que no. Invertir una xifra escandalosa de les arques
públiques en un projecte colossal com la Ciutat de les Arts i les
Ciències no és suficient per desmarcar-se de tota la càrrega de
prejudicis i provincianisme ranci que atresoren els nostres polítics
representants, per molt que els gratacels de Calatrava s'assemblen a
les columnes de la Llotja: El Cabanyal es cau a trossos, literalment.
El barri del Carme té l'aparença de Mosul o Bagdad, i el maquillatge
de la Bienal no enganya ningú. L'AVE arribarà, tard o d'hora, però els
usuaris del metro seguiran desesperant-se en les estacions, clamant al
cel, indignats davant d'un servei deficient. Reivindicar unes senyes
d'identitat, per moltes adhesions que reba el manifest Broseta, no és
prou per preservar el nostre patrimoni cultural. Prorrogar una batalla
de nomenclatures fins a la sacietat, mentre la llengua dels valencians
(digueu-li X si voleu) perd un 10% de parlants per dècada; ometre els
músics que utilitzen el valencià com a vehicle d'expressió de les ones
de RTVV; no potenciar la literatura d'un idioma minoritzat com és el
nostre; en definitiva, vulnerar sistemàticament la Llei d'Ús i
Ensenyament de 1983 no és precisament predicar amb l'exemple.
Sóc cantautor i escric cançons en la meua llengua. Comprove diàriament
que els canals de difusió institucionals (la ràdio i la televisió
públiques, sobretot) estan prohibits per als valencianocantants per
raons de caràcter polític, cosa que em porta a buscar-me altres vies
de comunicació amb el gran públic: si Mahoma no va a la muntanya, la
muntanya anirà a Mahoma; si la gent no pot arribar a la nostra música
a través de les radiofórmules o els programes de videoclips, anirem
nosaltres a trobar a la gent in situ, i com que no trucarem porta per
porta, edifici per edifici, l'únic que podem fer és traure les nostres
cançons al carrer, actuar en directe (cello, guitarra i veu) per a
qualsevol persona que es passege pel centre històric, sense filtres,
sense distincions, sense estudis de mercat que determinen els hàbits
de consum dels nostres potencials compradors. Sin trampa ni cartón,
com diuen en castellà: ací estem, aquesta és la nostra música, si
t'agrada i vols fer-ho, tens la possibilitat de lliurar-nos alguna
moneda o, fins i tot, comprar-nos el disc. Si no t'agrada, simplement
passa de llarg. Quin és el gravíssim delicte que cometem? Insinuen que
espantem el turisme? París, Londres, Dublín, Madrid, Barcelona regulen
l'activitat musical dels seus carrers i l'allau diària de japonesos no
s'ha vist perjudicada... Els molesta que exercim el nostre dret a la
dissidència? Primer ens censuren la llibertat d'expressió en els
mitjans de comunicació i ara ens tapen la boca en el carrer. Què
vindrà després?
dissabte, 29 de gener de 2005
Pau Alabajos, músic furtiu
CONTACTE
http://www.paualabajos.com
|