Notas al programa
Tertium Quid is the unexpected result of combining free composition and a restricted combination of intervals of 3rds. Only in two moments is the rule of thirds broken for melodic purposes. The concept behind the composition was to create a unique atmospherethrough the use of different textures, narrowing the horizontal melodies to the combination of minor, major, ascending, and descending thirds and leaving the vertical harmonies to a less important role, all the while pursuing tonal centers. After the silence is gently broken by the tam- tam and bass drum, a simple minor third interval opens the piece and develops into a variety of complex lines. The opening section features a dramatic and peaceful ambience while unexplored melodies shyly sproutgiving a preliminary taste of the further development. Only at the end of this first segmentdoes the main motive of the piece initially appear, not to reappear until the third section. The second section displays a more powerful theme held by the brass leading to an obsessive part upon which the celesta develops variousshapes. This brings a sense of mystery and suspense, as well as a clear conclusion before moving to the final statements of the piece. The third part is a direct statement of the use of thirds bringing out the power of semi-angular melodic lines along with several fanfares. The piece's grand finale combines elements from the two previous sections, leading the listener to the arrival of something new and unexpected. --------------------------- Tertium Quid es el resultado inesperado de la mezcla de la composición libre y la restricción de combinaciones de intervalos de terceras. Solo en un par de momentos esta regla se rompe por motivos puramente musicales. El concepto de la composición consiste en crear una atmosfera única con el uso de diferentes texturas limitando las horizontalidad de las melodías a la combinación de terceras menores, mayores, ascendentes y descendentes, dejando las verticalidades armónicas en un rol menos importante aun buscando centros tonales. Después de que el tam-tam y el bombo rompan el silencio suavemente, un simple intervalo de tercera menor abre la pieza desarrollándose en complejas melodías. La sección que abre la obra consiste en un ambiente dramático y apaciguado mientras melodías por explorar germinan tímidamente como un aperitivo preliminar al desarrollo posterior. Solo al final de este segmento aparece el motivo principal sin reaparecer hasta la tercera sección de la obra. El segundo segmento establece un tema mas poderoso en los metales y desemboca en una parte obsesiva sobre la cual la celesta desarrolla varias formas. Esto acarrea una sensación de misterio y suspense así como una clara conclusión antes de seguir con los desarrollos finales de la pieza. La tercera parte establece directamente el uso de las terceras y remarca la fuerza de las melodías semiangulares junto a varias fanfarrias. El apoteósico final combina elementos de las dos secciones precedentes y dirige al oyente hasta lo inesperado. https://www.youtube.com/watch?v=jQQb337_xjA Instrumentación • Piccolo • Flute 1 & 2 • Oboe 1 & 2 • English horn • Bassoon 1 & 2 • Clarinet in Eb • Clarinet in Bb 1, 2 & 3 • Bass clarinet • Alto Sax 1 & 2 • Tenor Sax • Baritone Sax • Horn in F 1, 2, 3 & 4 • Flugelhorn • Trumpet in Bb 1, 2, 3 & 4 • Trombone 1, 2, 3 & Bass Trombone • Euphonium 1 & 2 • Tubas • Cellos • Double Basses • Piano • Celesta • Timpani • Percussion 1: Bass drum, Suspended cymbal, Glockenspiel & Tam-tam. • Percussion 2: Tam-tam, Chimes, Xylophone, Cymbal pair & Snare drum. • Percussion 3: Marimba, Suspended cymbal, Cymbal pair, Chimes, Bass drum & Low tom. • Percussion 4: Vibes, Snare drum, Suspended cymbal, Cymbal pair & Splash cymbal. Descarga de muestrasMuestra de la obra "TERTIUM QUID" (PDF) Duración: 15 M.
Número de páginas: 253 |